2019

Vierende teugels

Toen ik laatst met een cursiste een gesprek had over de populariteit van verf 'pouring-technieken', bleef daarna iets hangen. Veel van die technieken geven prachtige resultaten maar bij veel mensen heb ik de indruk draait het heel erg om het resultaat: men wil in één keer de perfecte cellen en het perfecte recept voor de ideale 'pouring'. En dus zie je overal hetzelfde resultaat opduiken en is er vaak weinig origineels te bekennen.
Maar het wordt pas echt voedend voor de ziel wanneer je je eigen draai eraan geeft, wanneer je je eigen technieken uitprobeert. Dat is wat werkelijke creativiteit is. Je staat dan open wat jouw ziel jou aan wil reiken in het moment. Dan wordt het een representatie van jouw.
Wanneer cursisten bij mij het gevoel voor het materiaal beginnen te krijgen, stimuleer ik ze steeds meer om hun eigen ideeën te volgen en eventueel zelfs af te wijken van wat ik ze heb geleerd. Ik ben er dan om tips te geven en een oogje in het zeil te houden en daar waar nodig van advies te dienen (bv. op technisch vlak). Maar vooral om de (energetische) ruimte te scheppen zodat de cursist zijn/haar eigen intuïtie leert te vertrouwen. Hoe meer iemand in mijn les zijn eigen zielenwens manifesteert, des te dankbaarder deze persoon is over het resultaat en het belopen proces. Want dat is in mijn optiek belangrijker dan het 'perfecte' plaatje dat iemand van te voren in gedachte had. De positive feedback die ik vervolgens ontvang stimuleert mij als leraar steeds meer de teugels te laten vieren en open te staan voor nieuwe ideeën die worden aangedragen. Zo leer ik ook weer steeds meer controle los te laten en aan te voelen wat er in het 'nu' wil ontstaan. Wat past bij iemand en wat is nu voor die persoon nodig?


Joyce W-2 MChimp
Joyce Wazirali’s ‘Angel’

Tips & Tricks

In deze tips & tricks leg ik iets uit over de verschillende eigenschappen van doeken. Wanneer je een doek aanschaft let dan op het volgende:
-is het doek van katoen of linnen?
-is het oppervak glad of ruw(er)?
-wat is de kwaliteit van de spielatten?

De budget doeken van katoen hebben als nadeel dat het hout van de spielatten van mindere kwaliteit is. Dit kan er voor zorgen dat het doek krom gaat trekken, zeker als je met veel water hebt gewerkt. Het katoen is altijd erg glad en ik geef het altijd twee lagen goede gesso mee (bv. Talens gesso) om voor een goede hechting te zorgen wanneer ik een flowpainting laag aanbreng met watervermengbare olieverf. Het leuke bij-effect is dat de laag gaat schiften en voor eilandjes van verf zorgt. Ditzelfde effect krijg je met een linnen doek ook (zie foto's). Een 'gewoon' katoenen doek geeft dit effect weer niet (van bv Talens of Van Beek) maar het hout is van betere kwaliteit dan de budgetdoeken en ze zijn ook beter op te spannen. Ditzelfde schiftingseffect krijg je ook bij katoenen doeken van professionele kwaliteit: ook deze zijn gladder waardoor de verf minder goed hecht wat juist dit leuke effect tot gevolg heeft. Deze doeken herken je doordat ze aan de achterkant donker bruingrijs zijn, net als linnen doeken i.p.v. witgeel van normaal katoen. Een linnen doek is een stuk steviger en hoef je daardoor in veel gevallen nooit op te spannen. Zeker een groter katoenen doek van niet-professionele kwaliteit moet je bijna altijd na verloop van tijd opspannen: deze gaat simpelweg doorhangen door het gewicht van de verf. Dit is met name een probleem als je er al een lijst omheen hebt zitten die verlijmd is.

geschift MC



Comments