Vierende teugels

Toen ik laatst met een cursiste een gesprek had over de populariteit van verf 'pouring-technieken', bleef daarna iets hangen. Veel van die technieken geven prachtige resultaten maar bij veel mensen heb ik de indruk draait het heel erg om het resultaat: men wil in één keer de perfecte cellen en het perfecte recept voor de ideale 'pouring'. En dus zie je overal hetzelfde resultaat opduiken en is er vaak weinig origineels te bekennen.
Maar het wordt pas echt voedend voor de ziel wanneer je je eigen draai eraan geeft, wanneer je je eigen technieken uitprobeert. Dat is wat werkelijke creativiteit is. Je staat dan open wat jouw ziel jou aan wil reiken in het moment. Dan wordt het een representatie van jouw.
Wanneer cursisten bij mij het gevoel voor het materiaal beginnen te krijgen, stimuleer ik ze steeds meer om hun eigen ideeën te volgen en eventueel zelfs af te wijken van wat ik ze heb geleerd. Ik ben er dan om tips te geven en een oogje in het zeil te houden en daar waar nodig van advies te dienen (bv. op technisch vlak). Maar vooral om de (energetische) ruimte te scheppen zodat de cursist zijn/haar eigen intuïtie leert te vertrouwen. Hoe meer iemand in mijn les zijn eigen zielenwens manifesteert, des te dankbaarder deze persoon is over het resultaat en het belopen proces. Want dat is in mijn optiek belangrijker dan het 'perfecte' plaatje dat iemand van te voren in gedachte had. De positive feedback die ik vervolgens ontvang stimuleert mij als leraar steeds meer de teugels te laten vieren en open te staan voor nieuwe ideeën die worden aangedragen. Zo leer ik ook weer steeds meer controle los te laten en aan te voelen wat er in het 'nu' wil ontstaan. Wat past bij iemand en wat is nu voor die persoon nodig?


Joyce W-2 MChimp
Joyce Wazirali’s ‘Angel’

Tips & Tricks

In deze tips & tricks leg ik iets uit over de verschillende eigenschappen van doeken. Wanneer je een doek aanschaft let dan op het volgende:
-is het doek van katoen of linnen?
-is het oppervak glad of ruw(er)?
-wat is de kwaliteit van de spielatten?

De budget doeken van katoen hebben als nadeel dat het hout van de spielatten van mindere kwaliteit is. Dit kan er voor zorgen dat het doek krom gaat trekken, zeker als je met veel water hebt gewerkt. Het katoen is altijd erg glad en ik geef het altijd twee lagen goede gesso mee (bv. Talens gesso) om voor een goede hechting te zorgen wanneer ik een flowpainting laag aanbreng met watervermengbare olieverf. Het leuke bij-effect is dat de laag gaat schiften en voor eilandjes van verf zorgt. Ditzelfde effect krijg je met een linnen doek ook (zie foto's). Een 'gewoon' katoenen doek geeft dit effect weer niet (van bv Talens of Van Beek) maar het hout is van betere kwaliteit dan de budgetdoeken en ze zijn ook beter op te spannen. Ditzelfde schiftingseffect krijg je ook bij katoenen doeken van professionele kwaliteit: ook deze zijn gladder waardoor de verf minder goed hecht wat juist dit leuke effect tot gevolg heeft. Deze doeken herken je doordat ze aan de achterkant donker bruingrijs zijn, net als linnen doeken i.p.v. witgeel van normaal katoen. Een linnen doek is een stuk steviger en hoef je daardoor in veel gevallen nooit op te spannen. Zeker een groter katoenen doek van niet-professionele kwaliteit moet je bijna altijd na verloop van tijd opspannen: deze gaat simpelweg doorhangen door het gewicht van de verf. Dit is met name een probleem als je er al een lijst omheen hebt zitten die verlijmd is.

geschift MC



Comments

Kunst vs Ambacht

Ik had laatst met iemand een gesprek over 'kunst' en wat dat begrip nu werkelijk inhoudt. Ik moest tijdens het gesprek denken aan een definitie die een kunstgeschiedenisdocent mij ooit leerde dat kunst 'de aller individueelste expressie is van de aller individueelste emotie'. Een woord wat ik hier in mis, is creativiteit. Creativiteit is een oerbeginsel en zichtbaar in heel het universum. Een manier om het te omschrijven is dat het de drang is iets nieuws te scheppen, iets wat uniek is en de energie en het bewustzijn uitdrukt van de schepper ervan. Dit is ook het belangrijkste aspect van mijn cursussen. Het gaat in eerste instantie niet om de ambacht of de beheersing van een techniek. Wanneer je een techniek goed beheerst zou je jezelf een ambachtsman of-vrouw kunnen noemen: je hebt de beheersing over de materialen goed in de vingers. Hoe uitmuntend je hier ook bedreven in raakt het mist dan nog steeds de creativiteit die zo een essentieel onderdeel is van de ziel.

Voor de materie-cursus geldt dat ook. Bij deze cursus zal de materie een hoofdrol spelen maar het is geen cursus waar het gaat om de ambacht van het maken van een materie-schilderij. Het dient als een manier om creativiteit vorm te geven. Dus ook hier, zoals bij mijn flowpainting cursus, maakt iedere cursist een uniek schilderij met een combinatie van Stone Art, zand, acrylverf en pigmenten. Uniciteit staat dus centraal en niet het repliceren. Kijken, voelen en soms door een dal gaan omdat je niet weet hoe verder te gaan, hoort hier ook bij. Maar het gevoel uiteindelijk iets unieks te hebben gecreëerd geeft vele malen meer voldoening dan het herhalen van hetzelfde. Wanneer we iets waar we bedreven in zijn geworden gaan combineren met creativiteit, komen ambacht en kunst op een mooie manier samen.

website website2
website3
Comments

Signalen

Lamat mailchimp Eerder dit jaar kreeg ik van een cursiste een tas met hele interessante materialen. Het waren materialen van het merk Powertex. Daarnaast zaten er twee mini-doekjes bij waar het materiaal op aan was aangebracht. Ik was meteen gefascineerd maar besloot de doekjes in mijn atelier neer te leggen en de rest van de materialen op te bergen. Maar de doekjes bleven me trekken en de 'Stone Art’ effecten die ze lieten zien bleven me boeien. Langzaam groeide het idee om weer met aardse materialen te gaan werken, iets wat ik heel wat jaren geleden vaak deed: ik werkte veel met serpentijn-en speksteenpoeder, klei en structuurpasta; allen uiteraard in combinatie met de flow van het water (zie boven).

Ik had bewust de materialen die ik had gekregen een tijd gelaten voor wat het was omdat ik eerst wilde voelen of het iets voor mij was. Als mens komt er veel op je af qua info en ook in de schildersmaterialen kun je verzuipen. Als creatieve ziel blijft het belangrijk open te blijven voor hetgeen jouw eigen hogere intelligentie je aanbiedt. Ik heb vaak het gevoel dat ik iets niet zelf verzin maar vooral als een kanaal dien. Hier een aantal tips om te herkennen of 'iets' voor jou bedoeld is:

  • vaak komt het onverwachts als je er niet mee bezig bent; je hebt dus niet hoeven zoeken!
  • hoe voelt het ontwerp aan van bv. een website, verpakking of materiaal? Als je er geen 'klik' mee hebt kun je het laten voor wat het is.
  • zijn er andere 'toevalligheden' rondom hetgeen je overweegt of is aangeboden, zoals: je ziet de kleur van het product of bedrijf in een keer overal. Of: mensen beginnen uit zichzelf over het onderwerp tegen je te praten.
  • Hetgeen je is aangeboden spreekt je op meerdere niveaus aan: bij nader onderzoek is het product niet alleen fijn in gebruik, maar ook milieuvriendelijk en erg licht van gewicht zoals bij Stone Art en Powertex het geval blijkt te zijn. Helemaal op maat dus voor mij....

Nu ik met de Stone Art heb gewerkt en zeer enthousiast ben, heb ik besloten weer cursussen te geven in schilderen met materie. Ik hou er zelf van als een soortgelijk schilderij de volgende eigenschappen bezit: het combineert verschillende materialen en vormt toch een eenheid, er is een zekere gelaagdheid aanwezig en er dient een duidelijke afdruk/eigenheid van de maker te zien zijn (dit kan bv. een zelf ontworpen of uitgekozen symbool zijn zoals het Maya-zegel van bovenstaand schilderij maar kan natuurlijk ook puur abstract blijven en tot uiting komen in eigen vormen, kleuren en texturen) .

Wil je meer info over de opbouw van deze cursus? Stuur me dan even een mailtje
.

steen smaragd mailchimpStone Art mailchimp
Een fictief stukje steen van smaragdgroen en zilver

Tips&Tricks

Wanneer ik met verschillende structuren werk gebruik ik andere verfsoorten dan olieverf, meestal acrylverf, plakkaatverf en pigmenten. Eventueel werk ik dit af met nog een laagje olieverf. Om de olieverf goed te laten hechten kun je transparante gesso gebruiken van bv. Liquitex die je met een roller over de verfsoorten er onder, aanbrengt. De niet-olieverfsoorten meng ik eerst met een acrylmedium (vloeibaar dus geen gel of iets anders) en vervolgens met water totdat het de juiste dikte heeft bereikt om het te kunnen laten vloeien. Het medium is belangrijk om er voor te zorgen dat de verf goed hecht aan het doek. Ook de pigmenten kunnen met het medium gemengd worden. Op deze manier kun je zelf bepalen hoe sterk de kleur wordt van je (water)verf. Wil je bv. iets zwaars zoals een stuk steen op het doek plakken? Dan werkt een standaard acrylgel heel goed omdat deze ook goed als lijm dienst doet.


Murielle af mailchimp Marieke mailchimp 17.57.53

Muriëlle’s Magic & Marieke’s Universal Solar Seal










Comments

Verborgen betekenis

Toen ik afgelopen voorjaar langere tijd worstelde met gezondheidsklachten (die nog steeds niet helemaal genezen zijn), vroeg ik me af wat er eigenlijk op een dieper niveau aan de hand was. De vraag bleef een tijdje onbeantwoord in de lucht hangen totdat ik een aantal dagen later vermoeid en somber naar het schilderij keek dat al een paar jaar voor mijn bed hangt. En in één keer zag ik het: de Feniks! Het lichte geel tussen het verder groene schilderij beeldde overduidelijk dit symbool uit van wederopstanding. Ik zag het nieuwe ik dat voorkomt uit de as van het oude. Ik was perplex: waarom had ik het nooit eerder gezien? Al die tijd vond ik het schilderij maar niks en had het al lang afgekeurd maar nu sprak het als nooit te voren. Ik voelde vanaf dat moment dat het ziek zijn een dieper betekenis had en zou helpen mijn oude ik verder los te laten.

In de lessen gebeurt het ook af en toe ook dat een cursist onbewust een beeld schildert dat pas later gezien wordt. Zo schilderde een vrouw ooit een foetus die pas later opviel. Dat was relevant voor haar en hielp haar bij het verwerken van een miskraam uit het verleden. Dit is het mooie van schilderen zonder resultaat in het achterhoofd. Dit geeft ons de kans onbelemmerd door te laten komen wat de ziel wil manifesteren. Ieders ziel staat namelijk te popelen zich met de vrijheid van een kind uit te drukken in deze wereld. En zoals je ziet levert dat vaak iets anders op dan je verwacht..

FeniksMailchimp2FeniksMailchimp

blauwigebewerkt mailchimp

Toos mailchimp DSC01050

Toos en d’r Indianen kleuren....tweede laag. Demo bij Van Beek Eindhoven (dinsdags+vrijdags cursusdagen)

Comments

Twijfel

Wanneer er twijfel insluipt tijdens het creatieve proces wat vertelt ons dat dan? Ik zelf loop hier af en toe nog tegen aan. Vragen als: schilder ik wel wat ik eigenlijk wil schilderen? Moet ik niet switchen van techniek? Is het wel mooi genoeg? (er is ook altijd wel een schilder die je mooier werk vindt maken! ). Bij nader onderzoek ontdek ik dan dat het vaak eigenlijk gaat om twijfel aan mezelf en mijn eigen pad. Bij intuïtief schilderen kan niemand jou vertellen of het goed is. Er is geen goed, alleen datgene wat je op dat moment voelt. De keuzes dienen door jou gemaakt te worden.

Twijfel komt vaak om de hoek kijken wanneer we de stem van ons authentieke zelf horen. Niet alleen is er veel lef nodig om die stem kost wat het kost te volgen maar het is soms ook erg lastig om te bepalen welke stem waar vandaan komt. Is het massabewustzijn dat spreekt of ben ik dat? Wat te kiezen? Wanner je steeds bewuster wordt dan kom je regelmatig in conflict met het verstand omdat deze de keuzes simpelweg niet kan begrijpen. Je hebt bijvoorbeeld de drang om gemalen boomschors te mengen met acrylgel en het verstand zegt: wie zit daar nou op wachten? Is dat wel mooi? Slaat dat wel aan? Enz…..

Wanneer je twijfelt hoe verder te gaan tijdens het schilderen en het lukt maar niet de juiste keuze te maken, doe dan gewoon iets! In het leven gaat het naar mijn mening in eerste instantie ook niet over welke
keuze je maakt maar wie je bent in die keuze. Als je te veel waarde hecht aan de juiste keuze, hecht je te veel waarde aan een bepaald resultaat in deze fysieke werkelijkheid. Terwijl geluk vooral te maken heeft met wie je bent in deze werkelijkheid ongeacht wat zich manifesteert als gevolg van een keuze. Boomschors met gel op een doek smeren met je blote handen kan een heerlijke ervaring zijn……en het vervolg…….dat zien we dan wel weer.

Kunst maken..DSC00968
DSC00953

Data cursus in september op vrijdagmiddag:

Groep 1: 8-9, 22-9, 6-10, 20-10, 3-11, 17-11.
Groep 2: 15-9, 29-9, 13-10, 27-10, 10-11, 24-11.

Data cursus in september op dinsdagavond:

Data: 12-9, 26-9, 10-10, 24-10, 7-11, 21-11.
Comments

Creatief verstillen in de flow

Een wens die ik al langer koester is om in lesvorm het schilderen te combineren met inzichten rondom persoonlijke en spirituele groei. In juli en augustus zal ik samen met Eliane Kunnen (Bewustzijns-en Loopbaancoach/Trainer Levenskunst) in de prachtige tuin van Sabine Berghs (mede-organisator/coördinator) een drietal workshops geven. Onder leiding van Eliane zullen we d.m.v. verschillende technieken ontdekken wat bij ieder van de deelnemers een thema is wat op dat moment actueel blijkt te zijn. Met dit thema in ons achterhoofd gaan we daarna schilderen waarbij we kijken hoe dit zich uit en evolueert gedurende een maand tijd waarin de drie lessen plaatsvinden. Een aantal aspecten zijn daarbij interessant:

-Evolueert het thema verder in een nieuwe richting?
-Hoe uit zich het thema in het schilderproces en in het schilderij zelf?
-Wat is er aan Zelf-kennis opgedaan aan het einde van deze verstillende, creatieve rit?

De reeks workshops vinden plaats in het Belgische Overpelt in een hele grote tuin waar, naast heel veel leven, tal van mooie plekjes zijn om in stilte te werken. Er zijn nog een vier plaatsen beschikbaar (max. 8 deelnemers), dus bij interesse ben er snel bij. Data, prijs enz. zie
cursus.

IMG-20170616-WA0002IMG-20170613-WA0024IMG-20170613-WA0037IMG-20170616-WA0013IMG-20170616-WA0003


Comments